පූමාපුංකු, සංචාරකයන්ගේ වැඩි අවධානයක් දිනා ගන්නා තැනක් නොවේ. ඒත් මේ නගරයේ ඇති ගල් පිළිම පිටසක්වළ ජීවීන් ගැන විශ්වාස කරන විද්‍යාඥයන්ගේ අවධානයට ලක් වී තිබෙනවා. අපට අසන්න ලැබෙන පුරාණයේ පිටසක්වළ ජීවීන් මෙහෙ පැමිණි බවට ඇති ප‍්‍රහෙලිකාවේ ඉතා වැදගත්ම කොටස හැටියට බොලීවියා කඳුකරයේ පිහිටි පූමාපුංකු නටඹුන් ලෙස සැලකෙනවා.


වාස්තු විද්‍යාවේ බල මහිමය පෙන්වන හාස්කමක් ලෙස සැලකෙන ගීසාහි පිරමීඩ පවා පූමාපුංකු නටඹුන් හමුවේ පුංචි ළමයකු තැනූ සෙල්ලම් ගෙයක් හා සමාන වෙනවා. ලොව පුරා දකින්න ලැබෙන අනෙක් අබිරහස් පරයන්න පූමාපුංකු සමත් වෙනවා. සැකයක් නැහැ. පූමාපුංකු නගරයේ ඉදිකිරීම් සිදුවුණේ කොහොමදැයි කියන්න මොනම විධියකින්වත් හැකියාවක් ඇත්තේ නැහැ. පූමාපුංකු නගරයේ අති දැවැන්ත නිර්මාණ සියල්ල කිසියම් මහා බලවේගයකින් කැබැලි කර දමලයි තිබෙන්නේ. පූමාපුංකු නගරයේ දකින්න ලැබෙන ගල් කුට්ටි ඉතා නිවැරදිව හා ඉතා සූක්ෂමව කපා වෙන් කරන ලද ඒවා. ඒවා ඉතාම නිවැරදි ආකාරයෙන් එකිනෙක හා සම්බන්ධ වෙනවා. හරියට පුංචි ඔයාලා සෙල්ලම් කරන්න ගන්නා කැබැලි එකතු කරන ප‍්‍රහේලිකාවක් හා සමානයි. මේ නගරයට කිට්ටුම ගල්වල ඇත්තේ සැතපුම් 7,000 ක් දුරිනුයි. මෙහි ඇති මේ අති දැවැන්ත ගල් කණු, ගල් කුට්ටි කොහොමද සැතපුම් ගණනක් දුර ඇති මේ නගරයට රැගෙන ආවේ? පූමාපුංකු පළමු අබිරහස තමයි, ඒ. පූමාපුංකු නගරය පිහිටන්නේ මුහුදු මට්ටමෙන් අඩි 4,000 ක් උසකිනුයි. පූමාපුංකු පිහිටා ඇත්තේ සාගර මට්ටමේ සිට අඩි 12800 උන්නතාංශයකිනි. එනම්, පූමාපුංකු පිහිටා තිබෙන්නේ, ස්වාභාවික ගස් වැවෙන උන්නතාංශයට වඩා ඉතා ඉහලිනි. එවැනි උසකදී වැවෙන කිසිම ගස් වර්ගයක් පොලොවෙහි නැත. මෙහෙයින් පූමාපුංකු පිහිටා ඇති ප්‍රදේශයේ කිසිම ගසක් නොවැවෙයි. එසේ නම්, තඹ යුගයේ සිටි පූමාපුංකු ගොඩනැගිලි තැනූවන්, කැපීම සදහා ගස් සොයාගත්තේ කෙසේද? මෙහෙයින්, ගල් ප්‍රවාහනය කිරීමේ යෝධ කර්තව්‍ය කිරීම සදහා එක්කෝ අද භාවිතා කරන සුපිරි බර ඔසවන යන්ත්‍ර හෝ බරැති භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය කිරීමට යොදාගන්නා සුපිරි ගුවන් හමුදා හෙලිකොප්ටර භාවිතා කල යුතුය. එසේද නැතිනම්, තවම පෘථිවියෙහි භාවිතා කිරීමට තරම් තාක්ෂණය දියුණු නොමැති ප්‍රති-ගුරැත්ව තාක්ෂණය වැන්නක් යොදාගෙන, ගල් කුළු කොරියෙහි සිට ගුවනේ පා කරමින් ගෙන ආ යුතුය. පූමාපුංකු නගරය මොකක්ද? හැදුවේ කොහොමද? ආදී ප‍්‍රශ්න ගණනාවකට පිළිතුරු අපට සිතා ගන්නවත් බැහැ.

තවත් වැදගත් කාරණයක් වන්නේ, පූමාපුංකු සංකීර්ණයට ආසන්නයෙන් තවත් ගොඩනැගිලි සංකීර්ණයක් පිහිටා තිබීමය. මෙය “ටියවනාකෝ” ලෙස හැදින්වෙයි. ටියවනාකෝ සංකීර්ණය නිමවා තිබෙන්නේ පූමාපුංකු ගොඩනැගීමෙන් බොහෝ කලකට පසුව බව විශ්වාස කෙරේ. එනම්, එය ඉදිකොට ඇත්තේ ස්වභාවික මිනිස් ශ්‍රමයෙන් ගොඩනැගිලි ඉදි කළ කලක දී යැයි සැලකේ. පූමාපුංකු සහ ටියවනාකෝ අතර වෙනස වන්නේ, ටියවනාකෝ හි ඉදිකිරීම් ශෛලිය, පූමාපුංකු ඉදිකිරිමේ ශෛලියෙන් බොහෝ වෙනස් වීමය. එහි ඉදිකිරීම් ශෛලිය පුරාණ මිනිසුන්ගේ ඉදිකිරීම් තාක්ෂණය සමග සැසදෙයි. එමෙන්ම, පේරූ හි ජනප්‍රවාදයන් ට අනුව, ටියවනාකෝ යනු පූමාපුංකූ සංකීර්ණය ඉදිකළ "දෙවිවරැන්" සදහා දේවස්ථානයකි.

මෙම දේවස්ථානයෙහි ඇතුල් වීමේ දොරටුවෙහි ඉහලින්ම, දේවස්ථානය පූජා කර, වන්දමාන කල දෙවියන්ගේ කැටයමක් කොට ඇත. මෙම දෙවියන්, "විරකෝචා" යන නමින් පේරූ වාසීන් හදුන්වයි. ජනශ්‍රැතීන්ට අනුව, මෙම විරකෝචා දෙවියන් විසින් පූමාපුංකු නිර්මාණය කල අතර, ටියවනාකෝ යනු විරකෝචා දෙවියන්ට වන්දනා කිරීමට සෑදූ අති විශාල දෙවොලක් බව මතයයි. විරකෝචා දෙවියන්ගේ ශෛලමය පිලිරැවක්ද, ටියවනාකෝ දෙවොලෙහි නටඹුන් අතර තවමත් නැගී සිටී. මෙම පිලිරැවෙහි මුහුනෙහි මද සිනාවක ලකුණු ඇති අතර, එමෙන්ම එය ඝනැති රැවුලකින් වැසිලාය.

ටියවනාකෝ දේවස්ථානයෙහි තවත් ඉතා කුතුහලාත්මක නිර්මාණයක් තිබේ. එහි ශෛලමය බිත්ති කිහිපයක විමතිය ඇති කරන සුළු ලක්ෂණයක් දැකගත හැකිය. මෙම බිත්තියට පුරා, එකිනෙකට වෙනස් විවිධාකාර මුහුණු කැටයම් කර ඇත. සිය ගණනක් වන මෙම මුහුණු, මුලින් කැටයම් කොට, පසුව ගල් බිත්තියට ඔබ්බවා ඇති බවක් පෙනී යයි. කල්පිතය වන්නේ, මෙම මුහුණු ලෝකය පුරා ඇති සෑම ජන වර්ගයක්ම නියෝජනයක කරන (පෙන්නුම් කරන) බවයි. ඊජිප්තුවෙන් හමුවෙන කපාලය පිටුපසට දිගු කර ඇති මුහුණු, තුර්කිය වැනි රටවල පලදින තුර්බාන් තොප්පි පැලදගත් මුහුණු, අප්‍රිකානු මිනිසුන් නියෝජනය කරන මහත තොල් සහ පළල් නාසයන් සහිත මුහුණු, මෙම කැටයම් වලින් පෙන්නුම් කරයි. එමෙන්ම හදුනාගත නොහැකි ජන වර්ගයන්ගේ ‍මුහුණුද මෙහි ඇත. උදාහරණයක් ලෙස, සුදු පැහැති ගල් වර්ගයකින් නිමවා ඇති මෙම මුහුණ, නියෝජනය කරන්නේ කුමන ජනවර්ගයක් දැයි හදුනාගෙන නොමැත. එහි කපාලය දෙපසින් පුළුල් වී ඇති අතර, එහි දෑස් විශාලය. මෙම මුහුණු වලින්, පෘථිවිය (සහ ඇතැම් විට ඉන් පිටත) ජීවත් වන සෑම ජනවර්ගයකම ලක්ෂණ නියෝජනය කිරීමට තැත් දරා ඇති බව පෙන්නුම් කරන හෙයින්, ටියවනාකෝව වර්ථමාන එක්සත් ජාතීන්ගේ මූලස්ථානය වැනි ගොඩනැගිල්ලක් බව සැලකිය හැකිය. මෙහෙයින් පෞරාණික යුගයෙහි දී ටියවනාකෝ සංකීර්ණය ඉතා වැදගත් ගොඩනැගිල්ලක් වූ බවට සිතිය හැකිය. එනම් පෘථිවියෙහි (හෝ වෙනත් ලෝකයක) සිට ටියවනාකෝවට පැමිනෙන ඕනෑම කෙනෙකුට, මෙම මුහුණු මගින් පෘථිවියෙහි (සහ ඇතැම් විට වෙනත් ලෝකවල) ජීවත් වන සියළු ජන වර්ගයන් එක්ව සංඛේතවත් කරන මූලස්ථානයක් ලෙස ටියවනාකෝ සංකීර්ණය සැළකිය හැකිය.

අයිමාරා ඉන්දියානුවන්
පුරාවිද්‍යාඥයන් කියන්නේ පූමාපුංකු නගරයේ අද නටබුන්ව ඇති නිර්මාණය කළේ ‘අයිමාරා’ කියන ඉන්දියානු ගෝති‍්‍රකයන් කියලයි. ඒත් මේ වගේ අපූරු මහා පරිමාණයේ නිර්මාණ කරන්න නම් සැලසුම් සකස් කරන්න ඕනෑ. සැලැසුම් අඳින්න ඕනෑ. එහෙම නැතිව මේ වාගේ දෙයක් කරන්න බැහැ. පාෂාණ කුට්ටි එකිනෙක සම්බන්ධ කළ යුතු වන්නේ කොහොමදැයි මූලික සූදානමක් ඇතිවයි, මේ වගේ නිර්මාණයක් කළ හැකි වෙන්නේ. ඒත් ලොව ප‍්‍රධාන පෙළේ පුරාවිද්‍යාඥයන් හැමෝම වගේ අවිවාදයෙන් යුතුව පිළිගන්න කාරණාවක් තමයි, අයිමාරා ඉන්දියානුවන්ට ලේඛන කලාවක් තිබුණේ නැහැ යන්න. එහෙම නම් සැලසුම් නොමැතිව මේ නිර්මාණ හැදුවේ කොහොමද? පුරාණ පිටසක්වළ අමුත්තන් ගැන විශ්වාස කරන කවුරු කවුරුත් පූමාපුංකු සහ ටියවනාකා නටබුන් වෙත වැඩි අවධානයක් යොමු කරන්නේ ඒවායේ ඇති ගුප්ත බව නිසාම නොවේ. ඒ අති දැවැන්ත ගල් කුට්ටි පවා ඔවුන්ව පුදුම කරවනවා. කළු ගල් කුට්ටි කපා සකස් කරන්න කිසියම් ආකාරයක යන්ත‍්‍ර සූත‍්‍ර භාවිතා කර තිබෙන බව බැලූ බැල්මට පෙනෙනවා. මේ එක් ගල් කුට්ටියක් ටොන් 800 ක් පමණ බරයි. සමහර ගල් කුට්ටි ඔප දමා තිබෙනවා. ඒවා ඉතා සියුම්ව කපා වෙන් කරගෙන තිබෙන බව හොඳින් පෙනෙනවා. අයිමාරා ඉන්දියානුයන්ට ගල් යුගයේ ආයුද, ඒ කියන්නේ ගල් කටු හා මිටි භාවිතා කරමින් මෙවැනි නිර්මාණයක් කරන්න අපහසුයි. මේ ගල් කුට්ටිවල කපා ඇති රේඛා පිහිටන්නේ තනි කෙළින්. කිසිදු පළුද්දක් ඇත්තේ ම නැහැ. එක් කෙළවරක සිට අනෙක් කෙළවර දක්වා ඒ රේඛාවල ගැඹුර එක සමානයි. ඒක හරියට අති දක්ෂ නිර්මාණකරුවන් පමණක් තෝරා ගෙන සිදු කළ නිර්මාණයක් හා සමානයි. ඒ නිසා අප පුදුමයට පත් වෙනවා, මේ වගේ නිර්මාණයක් කළේ කොහොමද කියලා.

පූමාපුංකු හැදුවේ කොහොමද?
පූමාපුංකු නගරය නිර්මාණය කිරීමට යොදා ගෙන තිබෙන්නේ පිරමීඩවලට යොදා ගත් ආකාරයේ හුණු ගල් නොවේ. මේවා ග‍්‍රැනයිට් හා ඩයරයිට් පාෂාණයි. ඩයරයිට් පාෂාණවලට වඩා ශක්තිමත් අනෙක් දේ තමයි දියමන්ති. ඒ නිසා මේ පාෂාණ මේ විධියට කපා සකස් කරන්න නම් යොදා ගත් ආයුද දියමන්තිවලින් සකස් කර තිබිය යුතු වෙනවා. වර්තමාන ඉදිකිරීම් කරුවන් පවා පවසා තිබෙනවා, අද ඇති නවීන තාක්ෂණික උපකරණ යොදා ගෙන බවා පූමාපුංකු නටබුන් නැවත නිර්මාණය කිරීමට නොහැකි බව. පූමාපුංකු නිර්මාණය කළේ බොහොම ප‍්‍රාථමීක මට්ටමේ ගල් යුගයේ මිනිසුන්. ඒත් ඔවුන් කළ නිර්මාණ අති විශිෂ්ඨයි. අද අපට එවැනි දෙයක් කරන්න හැකියාවක් නැහැ. කරන්න පුළුවන් ඒත් හරිම අමාරුයි. අපේ පැරැන්නෝ ඇත්තටම හරිම අපූරු, අමුතු දේවල් දැක්කා. අමුතු සිදුවීම් අත්වින්ඳා. ඒත් ඔවුන්ට අත්විඳින්න සිදුවුණේ මොනවාදැයි දැනගන්න අපට හැකියාවක් නැහැ. ඒ සියල්ල නැතිවී ගිහිල්ලා ඉවරයි. හේතුව මොකක්ද දන්නේ නැහැ. ඒත් ඔවුන් අපට ඉතිරි කර ගිය මේ අපූරු නිර්මාණ පමණක් තිබෙනවා. ඒවා අපව පුදුමයෙන් පුදුමයට පත් කරනවා. කොහොමද ඒවා හැදුවේ කියලා. මේ නිර්මාණය හැදුවේ ඇයි කියන කාරණාව වගේම හැදුවේ මොකටද කියන දේත් ප‍්‍රශ්නයක්. ඒකට පිළිතුරු සෙවීම පහසු කාරණාවක් නම් නොවේ.

ඩයිනසෝරයන් මිහිමතින් වඳ වී ගියේ කොහොමද? 20 වැනි සියවසේ විද්‍යාඥයන්ට විසඳා ගන්න නොහැකි වූ මහා අබිරහස මෙයයි. ඊට නොයෙක් නොයෙක් හේතු ඉදිරිපත් වුණා. ඩයිනසෝරයන් මියගියේ රෝගයක් වැළඳීමෙන්, නියඟයක් ඇති වී සාගින්නෙන්, කාලගුණ විපර්යාස නිසා ආදී තර්ක ප‍්‍රබල සාක්ෂි ඇතිව ඉදිරිපත් කෙරුණත් ඒවායින් නිවැරදි දේ කුමක්දැයි නිශ්චිතව හෙළි වුණේ නැහැ. ඩයිනසෝරයන් වඳ වී ගියේ මීට වසර මිලියක 65 කට පෙර පෘථිවියේ ගැටුණු මහා උල්කාවක් නිසා බවත් එම උල්කාව පොළොවේ ගැටීම පරමාණු බෝම්බ බිලියනයක් තරම් බවත් විද්‍යාඥයන් හෙළි කළා. මෙය නිල වශයෙන් ලොවට හෙළි කළේ ජාත්‍යන්තර විද්වත් මණ්ඩලයක් විසිනුයි. ඔවුන් මේ සඳහා වසර 20 ක් පුරා එක් කරගත් සාක්ෂි පාදක කර ගත්තා. ක‍්‍රිටේසීය-ති‍්‍රයාසීක (KT) වඳ වී යාම සිදුවෙද්දී එවකට මිහිමත ජීවත් වූ ජීව විශේෂයන්ගෙන් හරි අඩකට වඩා වැඩි ප‍්‍රමාණයක් මිහිමතින් අතුගා දැමුණා.

Post a Comment

Powered by Blogger.